Materials docents

Aquesta secció està dedicada als treballs produïts en els diferents àmbits docents de GRETEL. Per exemple, podràs llegir treballs d’alumnes i col·laboradors de diversos cursos del Màster en Llibres i Literatura infantil i juvenil, dels alumnes de magisteri de la UAB, etc.
Treballs d'alumnes
  • Motius literaris en els contes infantils

    En el curs Mons de ficció per al canvi de segle vam escollir el motiu literari del mirall per observar el procés de disolució de les fronteres entre realitats i nivells de ficció i per introduir-nos en les formes associades amb la disgregació narrativa pròpia de la nostra època. Els alumnes van buscar exemples de llibres infantils reflexionant sobre el sentit que prenien els miralls i d’altres motius relacionats. Aquí s’ofereix algun exemple que ens va permetre confeccionar un bon catàleg.

  • La relació entre les imatges i les paraules

    Els alumnes del curs de La il·lustració en els llibres per a infants van realitzar un exercici molt interessant: es tractava de descriure amb un verb les accions que descrivien les imatges d’àlbums seleccionats. Va haver una gran varietat de matissos en els verbs escollits. El resultat és un curiós diccionari de sinònims, verbs afins i llibertat d’interpretació. S’inclou l’article que serveix d’introducció a l’exercici, escrit per una de les professores, Teresa Duran, y un document que ofereix dos exemples del resultat amb dos àlbums: “La talpeta que volia saber qui li havia fet allò al cap” de Wolf Erlbruch i “Detective John Chatterton” d’Yvan Pommaux.

  • Exemples de projectes literaris

    Les alumnes de l’assignatura “Elaboración de proyectos escolares de aprendizaje literario con libros infantiles” del Màster en Llibres i Literatura Infantil i Juvenil han elaborat projectes literaris dels quals en volem compartir una mostra. Incorporem també algun exemple elaborat a l’assignatura “Didàctica de la literatura” del Màster oficial.
    Selecció de projectes:

    V.Amat

     

    Z. Pardo

     

     

    V. Simóo

     

    Per complementar la lectura d’aquest projecte podeu llegir l’apèndix de Teresa Colomer a l’edició d’Edebé de El misteriós cas del Dr. jekyll i Mr. Hyde de Stevenson:

  • Exemples d’auques molt originals

    Per a l’assignatura de Literatura de Tradició Oral, inaugurada per la nostra enyorada Ana María Pelegrín i continuada per Gustavo Puerta, els alumnes van inventar auques tan creatives com aquestes dues que es poden veure aquí.

    A. Rodriguez

    Auca_Andrea_Rdez-1

    E. Pitarch

  • Book trailers de llibres LIJ

    Els alumnes del Màster de Biblioteques i Promoció de la Lectura han desenvolupat en el curs “La lectura i la seva promoció” book trailers de llibres LIJ que consideren de gran interès pels lectors per la seve excel·lent qualitat. Els book trailer, tal i com passa amb els trailers de les pel·lícules, són utilitzats per les editorials com a estratègies publicitàries. Els alumnes del màster van crear els seus propis trailers com a part de projecte d’aula, i per a dinamitzar la biblioteca escolar, una manera de variar les recomenacions de llibres i/o de promocionar les produccions escrites dels propis alumnes.

    Aquí podeu veure tres exemples elaborats per les alumnes Beatriu Fernández (Petit Chaperon), Elia Fontes (La invención de Hugo Cabret) i Juanita Grillo (Noche de tormenta).

    També dins del Màster de Biblioteques i Promoció de la Lectura, però dins el curs “Llibres infantil i juvenils actuals”, les alumnes Èlia Fontes i Paola Bustamente han elaborat un brooktrailer sobre Pregúntame d’Antje Damm. Editorial Anaya. El podeu veure aquí. I les alumnes Gisela Ruiz i Begoña Seguí n’han elaborat un sobre Me Encanta de Natalie Fortier. Editorial Kókinos. El podeu veure aquí.


    A continuació, podeu veure nous booktrailers elaborats per l’alumnat d’Educació Primària del curs “Llengües i Aprenentatges” de la Universitat Autònoma de Barcelona. A continuació us en presentem una selecció dels més votats.

    Categoria A: El booktràiler globalment més ben resolt

    Georgina Nebot Martínez i Ivette Palau Montanyà – Les aventures de la mà negre
    http://www.youtube.com/watch?v=MLqOl6z5ykk&feature=youtu.be

    Teresa Capdevila i Elena Sabaté – Les aventures de la mà negre
    http://www.youtube.com/watch?v=ZNkl3tHlu0E&feature=youtu.be

    Categoria B: El booktràiler que dóna arguments literaris més potents

    Sandra Garcia Fortuny i Marc Nicolich Salvat – Konrad o el nen que va sortir d’una llauna de conserves
    http://www.youtube.com/watch?v=jr93rfYtuOI

    Marta Àlvarez i Jordi Argenter – Les aventures de la mà negre
    https://www.youtube.com/watch?v=4LnakWcQZmU

    José Miguel Almansa i Laura Ruiz – L’Odissea
    http://www.youtube.com/watch?v=9CkQBnGVTvA&feature=youtu.be

    Categoria C: El booktràiler que dóna arguments didàctics més potents

    Núria Orta Vila i Laura Pérez Cantero – Xola i els lleons
    http://www.youtube.com/watch?v=Sb4_AUHx_lQ

    Noelia Esteruelas i Elisabeth Danot – Conte de Nadal
    http://www.youtube.com/watch?v=Skc_ATgodao&feature=youtu.be