Tornar

Cristina Aliagas

Professorat de la UAB

Professora Lectora Serra Húnter

cristina.aliagas@uab.cat

 

És llicenciada en Humanitats (2005) i doctora amb menció europea per la Universitat Pompeu Fabra. La seva tesi doctoral, El desinterès lector adolescent (2011), dirigida per Dr. Daniel Cassany i Dr. Josep M. Castellà, desenvolupa una anàlisi antropològica de les pràctiques lletrades i la identitat lectora de quatre adolescents resistents envers la literatura. Ha estat Investigadora Postdoctoral Associada a la Universitat de Sheffield (2013-2015) i a la UAB finançada amb la beca Beatriu de Pinós (Generalitat/Marie Curie Actions). Actualment, és investigadora Juan de la Cierva al grup de recerca GRAEL de la UPF, des d’on desenvolupa la seva investigació sobre la integració de la literacitat digital al currículum educatiu.
Ha publicat una quarantena d’articles i ha participat en més de cinquanta congressos, nacionals i internacionals. Ha realitzat tres estades de recerca al Regne Unit; amb David Barton a la Universitat de Lancaster (2007) i amb Kate Pahl i Julia Davies a la Universitat de Sheffield (2009, 2013-2015). Des de l’any 2005 ha impartit docència en diverses universitats (UPF, UAB, UOC, The University of Sheffield).
La seva recerca actual se centra en l’estudi del rol que les pràctiques de lectura/escriptura tenen en la vida i ‘subcultures’ dels joves catalans, especialment d’aquells que tenen dificultats a l’escola. Dins d’aquest marc d’estudi, la seva recerca desenvolupa diversos focus: etnografia i literacitat, literacitats digitals (xarxes socials com Facebook), identitats/pràctiques lletrades analògiques i digitals en la cultura de l’adolescent (lectors de manga, lectors amb tableta, rapers emergents, membres de comunitats fanfiction, jugadors de rol, escriptures privades). Aquests estudis antropològics informen un altre conjunt d’estudis basats en la intervenció pedagògica a l’aula, a través dels quals explora les relacions sinergètiques entre les cultures adolescents, les pràctiques digitals i el currículum educatiu de secundària.