Evelyn Arizpe (Investigadora principal), Maureen Farrell, Julie Mcadam, Alison Devlin, Caroline Bagelman
Aquest mes el grup de recerca que dirigeix la Dra Evelyn Arizpe de l’Escola d’Educació de Universitat de Glasgow ha obert al web Journeys … from images to words and back again (Travessies … d’imatges a paraules i un altre cop de tornada), un portal que segurament trobarà de profit tothom que tinguin interès en indagar les possibilitats que brinden els àlbums il.lustrats en l’educació literària i visual en entonos escolars plurilingües.
Fa quatre anys la Universitat de Glasgow – amb el suport de l’UK Literacy Association – va emprendre el projecte de recerca “Visual Journeys: Exploring children ‘s visual literacy through intercultural responses to wordless picturebooks” (Travessies visuals: explorant l’alfabetització visual a través de les respostes a àlbums sense text).
Els objectius del projecte eren explorar, provar i valorar estratègies didàctiques noves, així com estudiar les pràctiques de lectura textuals i visuals d’alumnes immigrants nouvinguts. Per això es van preparar entrevistes, pautes de discussió, estratègies i activitats al voltant dels àlbums de Emigrantes de Shaun Tan i Flotantede David Wiesner. El projecte no es va quedar a Escòcia sinó que va emigrar també als EUA, Austràlia i Catalunya. GRETEL, que havia iniciat la seva investigació sobre l’ús de la literatura en el procés d’acollida dels alumnes immigrants, es va unir al projecte Visual i el va dur a terme a Barcelona amb el suport del Ministeri d’Educació i Ciències i l’AGAUR. (Vegeu Gretel.cat per més informació). Els resultats – producte de l’anàlisi i categorització de les gravacions de les converses amb els nens i de les seves produccions – il.luminen sobre quines pràctiques i activitats s’han de propiciar a l’aula en general i específicament en contextos multilingües. També tenen la riquesa del contrast de situacions molt diverses, l’expertesa i interpretació d’investigadors de perfils variats i han estat difosos en diverses de publicacions especialitzades, incloent el recent llibre de GRETEL en coedició amb el Banco del Llibro, La literatura que acull: immigració i lectura d’àlbums.
El portal Journey s … és en ell mateix una nova travessia que té, com a destinataris fonamentals els mestres, el seu objectiu és la difusió del valuós material que ha ofert la investigació fora dels límits de les publicacions especialitzades. En aquest sentit, a més de recollir de forma succinta la informació, els resultats i les dades més rellevants de les investigacions que es van fer a Escòcia durant i després del projecte internacional, s’ofereixen propostes didàctiques concretes, la selecció comentada d’àlbums utilitzats amb els nens (The Rabbits de Shaun Tan, Gervelie s Journey. A Refugee Diary d’Anthony Robinson i Annemarie Young i Boy Overboard de Morris Gleitzman) i, d’aquí poc, un pack descarregable per facilitar que els educadors es familiaritzin amb els detalls de projecte i les propostes didàctiques. Tot això es `presenta de manera amable i invitadora amb un disseny que juga amb la idea que com a lectors ens endinsem en els detalls d’una cartellera escolar. La secció titulada “Teaching Tools” (eines didàctiques) mereix una menció especial per la manera clara i detallada d’explicar-se (inclou exemples de les produccions dels nens) per tal que qualsevol pugui replicar sense dificultat les activitats que van ser reeixides en el context de la investigació.