Tornar

Le sujet lecteur. Lecture subjective et enseignement de la littérature

Annie Rouxel i Gérard Langlade

Editorial: Rennes : Presses Universitaires de Rennes
Any: 2004
ISBN: 2-7535-0059-2

En els últims 15 o 20 anys, les aportacions d’investigadors francòfons han estat claus en la progressiva consolidació del camp de recerca en didàctica de la literatura. En aquest marc, un dels temes sobre els quals s’ha focalitzat és el subjecte lector, objecte d’interès d’aquest llibre, entès no ja com un lector “implícit” o “model”, sinó com el lector empíric involucrat en les pràctiques reals de lectura. Un lector que, com bé assenyalen els coordinadors a la introducció del volum, s’ha resistit a tota teorització, però que apareix com una de les claus de l’esdevenir actual de reflexió teòrica en el camp de l’educació literària. El llibre reuneix els treballs presentats en el col.loqui “Sujets lecteurs et enseignement de la Littérature” (Université Rennes 2, 2004) i aborda temes com el sorgiment de la subjectivitat i l’experiència personal en l’acte de lectura, els drets i la llibertat del lector, les biografies de lectors, les relacions entre lector implícit i lector empíric, o les tensions que implica una didàctica de la literatura que incorpori la dimensió subjectiva dels estudiants receptors.

És, en definitiva, un recull d’articles de gran interès per a tots els interessats en indagar sobre l’apropiació textual per part dels subjectes lectors, que inclou a alguns autors de referència en aquest camp com Catherine Tauveron o Jean-Louis Dufays, i que dibuixa interessants línies de reflexió per pensar una educació literària que prengui com a punt de partida la dimensió més complexa però, alhora, més estimulant d’un lector: la seva experiència subjectiva.