Tornar

La literatura per a infants i joves en català

Lluch, Gemma i Caterina Valriu

Editorial: Alzira: Bromera i Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana, col•lecció Biblioteca Essencial.
Any: 2013

El llibre que un recomanem aquest mes s’ofereix com un manual pràctic per a estudiants, docents i mediadors en la seva tasca d’anàlisi dels llibres que ofereixen als infants. Les autores, Gemma Lluch, de la Universitat de València i Caterina Valriu, de la Universitat de les Illes Balears, són dues especialistes de llarg recorregut en l’estudi de la literatura catalana per a infants i joves. Aquí han fet derivar els seus estudis cap a la proposta d’un esquema de continguts, mètode d’anàlisi i exemples, que resulta ben assequible i útil, tant en la formació inicial, com en la tasca professional.
El llibre es divideix en dues parts ben diferenciades. En la primera s’ofereix un esquema d’anàlisi de la narrativa, la poesia, el teatre i la narració acompanyada d’il.lustracions. Cadascun dels quatre apartats es divideix en una primera entrada pragmàtica en cada gènere, una segona sobre els seus paratextos habituals i una tercera sobre els principals elements compositius. Cada apartat acaba en una proposta de fitxa d’anàlisi sobre el gènere tractat, llesta per ser utilitzada a les aules de formació o en les tasques col.lectives de crítica i selecció.

La segona part deriva de la referència ineludible que ha suposat des de fa dues dècades a l’àrea l’obra de Caterina Valriu (1994): Història de la literatura infantil i juvenil catalana. Barcelona: Pirene (ara editada per La Galera). Es marquen tres grans etapes històriques: des dels inicis a la dictadura, la represa als anys seixanta, en la que ja es fusiona l’efervescència en el restabliment democràtic dels anys vuitanta, i s’afegeix ara una nova etapa a partir dels anys noranta. La gràcia d’aquesta part, a banda de caracteritzar breument els períodes, és la incorporació de l’anàlisi de tres obres representatives de cadascun. Les obres suposen referències essencials per a la història de la literatura infantil i juvenil catalana, així com ho són els seus autors: Josep Mª Folch i Torres, Carles Riba i Lola Anglada, en el primer, Joaquim Carbó, Sebastià Sorribas i Manuel de Pedrolo en el segon, Empar de Lanuza, Carme Solé Vendrell i Roser Capdevila en el tercer, així com, finalment, Gabriel Janer Manila, Fina Masgrau i Lourdes Bellver, Jaume Cela i Miquel Desclot. Un panorama en què es troben representades les obres per a totes les edats, des dels àlbums per a petits a la novel.la juvenil, obres de narrativa i poesia, i obres d’autors de Catalunya, les Illes i el País Valencià.
Un treball sintètic, pràctic i amb vocació d’utilitat que coincideix en el temps amb una altra obra de Gemma Lluch, ara adreçada a un públic més especialitzat, que també us recomanem: Lluch, Gemma (2013): La lectura en català per a infants i adolescents. Història, investigació i polítiques. València/Barcelona: Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana-Publicacions de l’Abadia de Montserrat.