Tornar

Shadows Never Sleep

Karpinska, Aya
Programació: Nick Dalton

Llengua: Anglès
Edat: (10-12)

A mitjanit, les ombres, que mai dormen, recorren un fons negre uniforme acompanyades de versos. La primera imatge de l’aplicació mostra una nena que dorm mentre la seva ombra, blanca, es posa dempeus enmig de la nit, de manera peterpanesco, mentre el text explica aquests moviments i emfatitza novament que “les ombres mai dormen”.
“Narrativa zoom” és com defineix l’autora la seva pròpia obra, encara que també es pot definir com a poema visual i tàctil. Un cop més, les fronteres entre gèneres es dilueixen en format digital.
El paper del lector després d’aquella primera pantalla és, doncs, el de fer zoom amb els dits per accedir al següent nivell del poema-història, en el qual trobarà 8 vinyetes diferents, amb les mateixes ombres blanques acompanyades de versos breus que funcionen com a inici de vuit poemes diferenciats. El lector ha d’escollir i fer zoom de nou en alguna de les caselles per accedir a un tercer nivell amb 64 ​​vinyetes que, agrupades de vuit en vuit, formen la continuació d’aquests mateixos poemes. En aquest nivell el text s’imposa a les imatges de les ombres i comença a prendre formes pròpies de la imatge, a força de jocs tipogràfics que en ocasions enllacen amb el contingut de cada un dels poemes (per exemple, la forma serpentejant  del vers «i’ll crawl with you»).
El resultat és una experiència de lectura lleugerament fragmentada, que inclou petites tries, tot i que molt limitades, i que finalment genera diferents combinacions de versos que formen petits poemes sobre la nit i les ombres.
Els adjectius que descriuen les ombres en el segon nivell són l’enllaç pel qual un interlocutor desconegut estableix el diàleg amb les ombres en el tercer nivell: aquestes expliquen els mons fantàstics que visiten per les nits i l’interlocutor sempre tanca amb la mateixa petició: que el portin amb ell a aquells llocs misteriosos de la nit.
L’obra va ser desenvolupada per la seva autora com a tesi de màster a la Universitat de Brown i el seu principal valor rau en el caràcter experimental amb el suport que mostrava ja l’any 2008, quan es va llançar, a banda de la seva vocació clarament infantil i literària. A més a més, es tracta d’una eina útil per introduir els lectors infantils de manera senzilla en la lectura fragmentada, en un tipus específic de lectura tàctil (o accés als continguts a través de les mans) i també pot exercir com a model imitable per a exercicis d’escriptura creativa, tant analògica com digital.

Links descarrega