Tornar

The Sailor’s Dream

Laboratori: Simogo
Llengua: Anglès
Edat: (12-14)

Intriga i ambientació, dos elements fonamentals en qualsevol obra literària que es construeix a partir del desig de lectura i d’immersió en un món de ficció. Desig de conèixer el destí dels personatges que conformen la seva història, i desig per tornar a habitar els espais que els autorsens ensenyen i camuflen hàbilment amb el seu poder creatiu. Qui seria capaç d’abandonar a la Caputxeta a les portes de la casa de la seva àvia quan sabem qui l’espera dins? Qui no torna a llegir un clàssic com El Jardí Secret pel simple fet de tornar a sentir la naturalesacurativa dels erms de Yorkshire? Intriga i ambient. Història i món de ficció. Però, i si la literatura hagués canviat tant que les històries necessitessin ser trobades, i no explicades?, I si per trobar aquestes històries haguéssim d’habitar de veritat aquests espais literaris i explorar els racons que amaguen els seus secrets? Possiblement etzibaríem un comprensible: “Esperem que s’ho valgui”, però, i si realment és així?

Quan ens acostem a un artefacte literari com The Sailors Dream ens adonem que aquestes són precisament les preguntes que el nou lector digital ha de fer-se, ja que l’obra dels nois de Simogo trenca les convencions clàssiques de la narració per presentar-nos una obra en què el desig de “saber” requereix alhora un desig d’exploració. The Sailors Dream construeix un món genialment ambientat en allò que sembla ser una petita localitat marinera del nord d’Europa per parlar-nos de tres personatges dels quals ni tan sols sabrem mai els noms: Una nena, aparentment obsessionada amb el foc i el mar; una dona, turmentada per l’absència d’un amant; i un mariner que sembla conformar el vèrtix de les relacions de tots tres. Només a través de la navegació física pels cinc diferents espais que configuren l’obra podrem accedir als fragments de text que formen aquesta onírica i intimista història d’amors i de pors.

Però, si tot és tan complicat, per què cal seguir llegint? Per què no aturar-se i acollir-se, com diria Pennac, al nostre universal dret d’abandonar una lectura? Doncs perquè el complex esforç de reconstrucció que demanda l’obra val la pena. El món creat per Simon Flesser i Magnus Gardebäck genera una profunda atracció que arrossega el lector a través de la seva genial harmonia ambiental, amb una banda sonora adequada i significativa per a la història que es pretén explicar i un disseny gràfic tan acurat com suggerent. I a més, perquè aquesta activitat reconstructiva que exigeix l’obra, hereva del món del videojoc, és significativa dins de la seva proposta literària. Un cop a dins, el magnetisme de The Sailors Dream integra el nostre procés de navegació de manera natural. El seu encert narratiu converteix automàticament la intriga generada en desitjos actius d’exploració i la nostra curiositat ens permetrà accedir, a poc a poc, a nous fragments que ens ajudin a comprendre els motius ocults dels sentiments dels personatges. Però, compte!, perquè al món ficcional creat pel laboratori suec els fils de la història no són sempre accessibles i caldrà descobrir quan i com accedir-hi. Serem capaços de teixir les vides dels seus habitants?

Links descarrega