Tornar

Tina Frankens

Olid, Bel

Il·lustracions:

Montse Rubio

Editorial: Fanbook
Any: 2018
ISBN: 978-84-17515-02-7
Edat: (+14)

Tina Frankens, com el seu títol indica, és un homenatge a l’obra de Mary Shelley en motiu del 200 aniversari de la seva publicació. Té un narrador intel·ligent que, només d’obrir el llibre, ens enganxa a l’obra amb la seva ironia: “Perquè aquests és un conte de por, direm que era de nit i hi havia tempesta” i que després deixa el lector lliure de fer les seves pròpies interpretacions, ja que de fet no està interessat en l’argument, malgrat la peripècia temporalment lineal del relat que s’obre amb el despertar a la vida de la Tina i es tanca amb l’assumpció coratjosa de la seva pròpia realitat.

I és que, efectivament, i al igual que l‘original evocat, aquesta narració no és essencialment un conte de por, tot i que adopti l’aparença d’un thriller d’assassina en sèrie. Olid ha convertit la Criatura de Shelley en una noia de setze anys, ressuscitada per la seva tieta científica, i això té la gràcia de remetre la interrogació sobre la pròpia identitat, la necessitat de la mirada de l’altre i la solitud pròpia de l’original a l’etapa adolescent. Cal pensar, en realitat, que Shelley no era massa més que una adolescent quan va crear la seva novel·la i tal vegada el seu èxit de lectura entre els joves hagi estat aquesta pulsió desorientada i fràgil de la Criatura, tan propera a la seva realitat.

Malgrat els temes de fons i les moltes subtils interrelacions amb l’original, Tina Frankens esdevé un relat amb veu pròpia, ben lluny d’una simple transposició. Una veu que adopta un to intimista i alhora fantàstic, com si viatgés pel món dels somnis, però percebut i descrit amb lucidesa quotidiana, amb la creació d’imatges potents (com la de la lloba que acompanya la noia sense massa explicacions) i escenes que expressen de maneres molt delicades, tant el dolor i la tristesa, com la força i la determinació de la noia, un personatge molt propi de l’univers literari d’Olid. Aquest to nocturn i gairebé silenciós de l’obra s’expressa perfectament en les meravelloses il·lustracions del llibre, de les quals podríem dir que acompanyen el text com la lloba la Tina.

Per a més información sobre l’obra de referencia podeu veure la presentació de Franskenstein en aquest mateix web.

Teresa Colomer